1924, augustus Haarlem Cinema Palace
(Grote Houtstraat 113)
1924: Bouw van het 2e bioscooporgel in Nederland door
Standaart.
Haarlem Standaart-Kino-Orgel Opus 2 Zeitschrift für Instrument (01)
De kunst; een algemeen geïllustreerd en artistiek weekblad jrg 16, 1923/1924, no
864, 16-08-1924
Haarlem's Dagblad 15 augustus 1924 pagina 5
Nieuw weekblad voor de cinematografie, jrg 2, 1924, no 46, 15-08-1924 Klik op de
afbeelding voor een vergroting
Kunst en amusement; geïllustreerd weekblad gewijd aan de belangen van de
cinematografie, jrg 5, 1924, no 33, 16-08-1924 en jrg 5, 1924, no 34, 23-08-1924
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Nieuw weekblad voor de cinematografie, jrg 2, 1924, no 48, 29-08-1924 Klik
op de afbeelding voor een vergroting
Nieuwe Haarlemsche courant 16-08-1924
Vooraf had ik het in de praktijk reeds kunnen observeeren,
en ik mag gerust zeggen, kunnen bewonderen,
in de „Credo-film” , waarbij orgelspel zulk een belangrijke
factor als muzikale illustratie te geven heeft. De
illusie van het machtige kerkorgel kon bij deze vertooning
ten volle gegeven worden, wat zeg ik de illusie,
neen de werkelijkheid, want het nieuwe instrument
bezit niet minder dan 15 sprekende orgeltimbres van
prachtig gehalte, die door allerlei combinaties tot een
enorme verscheidenheid van klankkleuren kunnen worden
aangewend. Wat mij ook vooral opviel, was de
magnifieke verhouding van het klankvolume tot de
accoustiek van het gebouw, een equilibre dat hier veel
mooier getroffen is dan b.v. met het orgel in het
Concertgebouw te Amsterdam.
Onder de expressieve solo-stemmen van het Positief
trok vooral de zeer gedekte Vox Humana mijne aandacht
en niet minder de Concertfluit 4 ’ . . . . De demonstratie
deed gaandeweg onze verbazing voor de
moderne orgeltechniek, zooals ze ons hier door de
firma A. Standaart gerealiseerd werd, stijgen.
Haarlemsch Dagblad
Ondergeteekende verklaart hierbij gaarne dat hij buitengewoon
tevreden is over het door U in Augustus j.1.
geleverde concertorgel.
Algemeen is bekend dat tegenwoordig buitengewone
eischen aan de muzikale illustratie van films gesteld
worden en juist dit instrument stelt ons in staat aan
de hooge eischen van het verwende publiek te voldoen.
Ik kan dan ook niet anders, dan iederen bioscoopexploitant
groot of klein ten s+erkste aanbevelen, zich
een dergelijk instrument aan te schaffen.
Gaarne zijn wij bereid ons instrument ten alle tijden
aan collega’s en belangstellenden te demonstreeren.
Brief van H. J. D. Daudeij,
direkteur van Cinema
Palace, 27 december 1924;
in facsimile opgenomen
in brochure cinemaorgels,
pag. 28.
Een van onze mooiste concert-orgels, die wij in Nederland
hebben, is wel het Standaart Concert-orgel, hetwelk
in de Cinema-Palace te Haarlem is opgebouwd.
In het instrument zijn de nieuwste vindingen aangebracht;
eene opmerkelijke is de uitvinding van den heer
Standaart zelf: „De Serafijnsche stem” , die een bijzondere
bekoring heeft. De speeltafel is buitengewoon
goed afgewerkt, waarvan ik zou willen noemen o.a. de
2e en 3e manualen naast elkaar en de „Zichtbare Generale
Crescendo” , welke bij ’t sterker worden en terug
naar ’t pianissimo, telkens van kleur verwisselt.
Kortom, de heer Standaart heeft met ’t bouwen van het
nieuwe Concert-orgel weer een nieuw bewijs gegeven,
dat onze nationale orgel-industrie niet bij andere ten
achter behoeft te staan. Pierre Palla;
attest d.d.
12 december 1924, opgenomen
in brochure
cinema-orgels, pag. 27.
Bronvermelding: