Rotterdam Larenkamp
1942: Dit orgel is gebouwd door Standaart
voor de oorlog en in 1942 geplaatst in de Colosseum
bioscoop aan de Beijerlandselaan in Rotterdam.
Algemeen Dagblad 08-01-1976 Klik op de afbeelding voor een vergroting
1984: Het orgel wordt door
Jan Slingerland van de slopershamer gered.
Hij
plaatste het over naar wijkcentrum ' Larenkamp'
te Rotterdam. In dit nieuwe onderkomen gaf de heer Slingerland ondermeer
muzieklessen op dit instrument.
Basiregisters:
-vox humana
-(roer)fluit
-violine
-klarinet (labiaal)
Situatie Rotterdam Larenkamp
2015: De Larenkamp wordt gesloten per 1 juli 2015. Het is nog
niet bekend wat er met het orgel van Standaart gebeurd. (01)
Zie ook onderstaand artikel vanuit:
http://www.rotterdam010.nl/401-Herinneringen/02/Colosseum-orgel-larenkamp.htm
Herbouwd Colosseum-orgel mooier dan vroeger.....
Glorie van weleer klinkt in de Larenkamp - 1987
Op een paar details na is het oude bioscooporgel uit het Colosseum in volle
glorie hersteld. Het had maar weinig gescheeld of het beroemde Standaart-orgel
was een roemloos einde ten deel gevallen, maar organist en restaurateur Jan
Slingerland, docent aan de muziekschool van de SKVR in De Larenkamp heeft. het
instrument nog net op tijd kunnen redden.
Na ruim twee jaar restauratiewerkzaamheden is het orgel weer bespeelbaar, hoewel
er volgens de bevlogen restaurateur altijd wel wat te sleutelen blijft.
Vlak voor de vakantie, begin juli, was de organist zover dat hij de vaste
bespeler van het instrument, Gerard 't Hardt, kon uitnodigen om het orgel weer
eens te bespelen en om samen herinneringen op te halen aan hoe het was, hoe het
klonk en wàt er klonk.
Enigszins onwennig laat de reeds lang gepensioneerde theaterorganist zijn hand
over het hout van het gerestaureerde orgel glijden. "Het was toch vroeger wit?"
zegt hij. Terwijl hij het instrument aan een kritische blik onderwerpt
beklimt hij de orgelbank. Zonder aarzelen drukt hij de juiste
registerknoppen in en laat zijn vingers over de twee klavieren gaan. Zijn voeten
zoeken geroutineerd de bekende weg. Door de Balletzaal van De Larenkamp klinkt
de bekende herkenningsmuziek "I'll see you in my dreams".
Gerard 't Hardt speelt voor het eerst sinds 26 jaar weer op het theaterorgel uit
het Colosseum, waarop hij jarenlang de muziek in de pauzes en tijdens de
reclames verzorgde.
Restaurateur en organist Jan Slingerland heeft Gerard 't Hardt vaak horen
spelen; hij bezocht het Colosseum zelfs speciaal voor de orgelmuziek. "Precies,
zo was het", roept hij enthousiast uit bij de muziek van 't Hardt. Deze draait
zich na enige tijd bedachtzaam om: "Het lijkt wel of het orgel hier veel meer
volume heeft. Het klinkt echt beter dan vroeger". Slingerland. neemt zijn
collega trots mee naar het inwendige van het Standaart-orgel. Achter een gordijn
("gekocht bij Poppeliers", grapt de restaurateur) staan de orgelpijpen, het
slagwerk en de 'toeters en bellen' waarmee het orgel is uitgerust. De
muziekschool heeft er ruimhartig een grote kast voor afgestaan, Jan Slingerland
heeft er de afgelopen jaren zijn meeste vrije tijd aan gegeven en veel van zijn
leerlingen en hun familie hebben hand- en spandiensten verricht, sommigen zelfs
meer dan dat.
In de gang van de muziekschool staat het motortje te brommen dat de lucht
aanblaast. Slingerland vertelt hoe het orgel helemaal uit bijna niets is
opgebouwd. "Veel van de orgelpijpen moesten worden hersteld. Door wat kleine
wijzigingen hier en daar hebben we het geluid wat bijgewerkt. De klavieren nam
ik in de vakanties mee naar huis, de kerstvakantie heb ik bijvoorbeeld gebruikt
om de registerboog af te stellen. Ik ben nu eenmaal een orgelgek, en er zijn er
gelukkig nog meer".
Leerlingen en vaders van leerlingen bogen zich over de meubelmakers karweien.
Alle toetsen werden schoongemaakt, met oude wekkerverven werden de registers
gerepareerd. Een elektrotechnicus ontfermde zich over de bedrading en het
originele eikenhout kwam tevoorschijn onder de dikke lagen witte verf.
De nerven werden stuk voor stuk uitgekrabd met een dun mesje. Het
buisklokkenspel werd zelfs helemaal nieuw gemaakt, dat was namelijk helemaal
gestolen. Eén van de kleedkamers van de muziekschool stond jarenlang vol met
onderdelen van het orgel, gereedschappen en andere ijzerwaren. "Het was één berg
rotzooi", roept Slingerland meerde malen. Je zou het nu niet meer zeggen, want
zonder haperen gehoorzaamt het orgel de beide bespelers.
Ondanks de perfecte weergave geven de beide organisten hun kritiek op het orgel.
"De vox humana lijkt meer op een kudde schapen in doodsnood dan op de menselijke
stem", beweert Slingerland. Zijn collega beaamt: "Het valt niet mee om een
behoorlijk geluid uit zo'n klein orgel te krijgen, maar het klinkt hier mooier
dan in het theater. Daar verdronk de muziek in die grote ruimte". Het orgel
nodigt uit om pittige muziek op te spelen, vinden beide organisten.
"Je kunt hier ook snel op spelen door het elektro-pneumatische systeem", legt
Slingerland uit. "Dat reageert onmiddellijk. Vroeger als je kaartjes ging kopen
hoorde je die muziek al. Meestal snelle muziek, dat hoort bij dit orgel.
Standaart, de bouwer van dit orgel, speelde ook altijd vlotte nummers". De
organisten spelen elkaar nog wat muziek van vroeger voor. Naarmate 't Hardt
langer op de orgelbank zit, krijgt hij er steeds meer plezier in "Ik ben wel
piano blijven spelen, hoewel ik de laatste jaren wat moeilijk speel vanwege
stramheid in de duimen. Pianospelen doe je meer voor jezelf, vind ik.
Orgelspelen, dat is altijd muziek maken voor anderen".
BIERVAT IN WEG
"Ik heb heel wat snoepjes naar mijn hoofd gehad", bekent de vroegere vaste
bespeler van het Colosseumorgel, Gerard 't Hardt.
Het spelen van het orgel bracht wel meer risico's met zich mee. Het orgel stond
op een plateau, dat per voorstelling verschillende malen naar boven en beneden
bewogen moest worden. In de tijd dat restaurateur Jan Slingerland het theater
bezocht, gebeurde dat door middel van een motortje. 't Hardt kon de lift zelf
bedienen. "Terwijl hij de herkenningsmelodie speelde, kwam het orgel schuddend
naar boven", weet Slingerland zich te herinneren. Dat wiebelen viel in het
gemechaniseerde tijdperk best mee, vindt 't Hardt. "Vóór er een lift gebouwd
werd, moest het bioscooporgel met een slinger naar boven getakeld worden. Dat
moest zo regelmatig mogelijk gebeurden, maar het gebeurde natuurlijk gewoon op
handkracht. Dat schokte en schudde enorm".
Eén keer is het achterhoofd van 't Hardt gedurende de hele voorstelling
zichtbaar gebleven. "Toen het orgel naar beneden getakeld werd, bleef het
halverwege steken. Er bleek een biervat onder te liggen. Ik kon er ook niet af,
dus we moesten wachten tot het einde van de voorstelling voordat ik weer naar
boven gehesen kon worden".
LESSEN OP THEATERORGEL
"Nu het orgel weer dienst doet, speel ik er regelmatig op. Het is echt een
verademing als je de hele dag een Hammond-orgel hebt gehoord". Het orgel is er
niet alleen om naar te kijken als curiositeit", vindt Jan Slingerland. Er moet
ook op gespeeld worden.
"Ik heb iedere week 74 leerlingen, en ik sleep er regelmatig één hierheen," zegt
hij. Sommige leerlingen raken heel enthousiast voor het bioscooporgel. "Er zijn
er ook bij die het net een draaiorgel vinden, maar niet iedereen kan het even
mooi vinden," geeft hij toe.
Voor de ouderen is de klank van het theaterorgel een stukje nostalgie; de jeugd
kent het orgel helemaal niet, of alleen van horen zeggen. Dat is jammer, vindt
Slingerland. "Ik wil het theaterorgel graag terugbrengen naar de jeugd. Ik heb
jonge leerlingen op les, die zijn helemaal gek van dat ding."
Jammer genoeg kan de orgelleraar niet ieder gewenst moment lesgeven op het
instrument. Het staat namelijk in de balletzaal van de muziekschool, en daar
worden op gezette tijden danslessen gegeven.
"Maar er blijft genoeg tijd over," meent Slingerland, "dus wie speciaal les wil
hebben op het theaterorgel uit het Colosseum theater, kan die les krijgen bij de
muziekschool in De Larenkamp."
VAN DE KELDER NAAR DE ZOLDER, UIT REMISE NAAR MUZIEKSCHOOL
Nadat de mechanische muziek het orgel zo'n twintig jaar geleden voorgoed van het
podium had verdreven, bleef het in de kelder van de bioscoop, totdat de sloop
van het Colosseum-theater werd aangekondigd. Met de rest van de inboedel werd
het opgekocht door de tapijtfirma Poppeliers.
Jan Slingerland, van jongst af aan geïnteresseerd in orgels en orgelmuziek,
bleef zich, hoewel op een afstandje, op de hoogte houden van het lot van het
orgel. Hij had er in het oude theater meermalen op gespeeld, en het leek hem de
moeite waard het orgel te behouden. Toen hij ervan hoorde dat Poppeliers het
orgel als sta-in-de-weg beschouwde en het enorme bakbeest liever op wilde
ruimen, werd via-via de deelgemeente ingeschakeld.
Mede dankzij de inspanningen van een journalist (Rein Wolters) kocht Charlois
het 'monument' van de tapijtfirma. Er werd een plekje gevonden voor het
inmiddels danig beschadigde bouwwerk, in een tramremise, onder een lek dak.
Het werd weer stil rond het Standaart-orgel.
Pas toen Jan Slingerland ter ore kwam dat een orgelclub interesse had om de
resten te kopen, zodat men de onderdelen kon gebruiken om andere orgels op te
knappen, werd hij goed wakker. Hij vroeg meteen aan schoolleider Jaap Seelbach
van de muziekschool in De Larenkamp aan de Slinge of er in het gebouw misschien
een plaatsje was voor de overblijfselen van het instrument. Niet alleen de kast,
ook de windla en het pijpwerk moesten worden ondergebracht. Grootmoedig werd een
van de kleedkamers bij de balletzaal afgestaan.
Slingerland huurde nóg diezelfde dag een verhuiswagen, bracht het wrakkige
orgel, dat eens de trots van muzikaal Rotterdam-Zuid was, naar de Larenkamp en
legde daarmee de grondslag voor een langdurig en moeizaam karwei.
Uit de puinhoop en de berg rotzooi, die Slingerland eind 1984 de Larenkamp
indroeg, is door de inspanning van vele betrokkenen langzaam maar zeker weer de
oude glorie ontstaan. En volgens de deskundigen klinkt het bioscooporgel zelf
mooier en rijker dan ooit.
STANDAARTORGEL VERVANGT BIOSCOOPORKEST
Het bioscooporgel in de balletzaal van de muziekschool in de Larenkamp is vóór
de oorlog gebouwd door Cor Standaart uit Schiedam. De orgelbouwer had daar een
werkplaats aan de Lange Haven.
In 1942 werd het instrument geplaatst in het Colosseum-theater aan de
Beijerlandselaan. Vaste bespeler was toen Frans Reesinck, voor de oudere
inwoners van Rotterdam-Zuid een goede bekende. Het Standaart-orgel was geen erg
groot orgel. Er waren er veel grotere, met meer mogelijkheden en een groter
toetsenbord.
Het orgel van het Colosseum-theater was, door de zondagochtendconcerten van de
VARA, wel een heel bekend orgel in Rotterdam en omstreken. Veel bekende
organisten beroerden de toetsen van het instrument.
Onder hen was echter niet Cor Steijn, weten restaurateur/organist Jan
Slingerland en oud-organist Gerard 't Hardt stellig, in tegenstelling tot wat
sommige anderen beweren.
Het Standaartorgel is een elektro-pneumatisch
pijporgel met twee manualen: twee toetsenborden. Zoals het een echt
bioscooporgel betaamt, kan het behalve de gebruikelijke orgelgeluiden ook veel
extra klankeffecten voortbrengen. Het theaterorgel moest immers een heel orkest
vervangen, een bezuinigingsmaatregel uit de crisis van voor de Tweede
Wereldoorlog, toen de stomme films nog moesten worden voorzien van levende
muziek.
Behalve de vier orgelstemmen (verbonden met complete series orgelpijpen met
verschillende klanken) zitten er een klokkenspel, een xylofoon en buisklokken
op, castagnetten en een sleebel, een deurbel, verschillende fluitjes een
woodblock en een tamboerijn, een autoclaxon, wind en regen en compleet slagwerk.
Het orgel kan ook de grote klok nabootsen.
De vier stemmen van het orgel zijn de Vox Humana ('menselijke stem'), violon
(klinkt ongeveer zoals een strijdinstrument), roerfluit en clarinet. Er zit een
8-voet en een 16-voet op het orgel, daarmee kan de organist lage en zeer lage
tonen aan het instrument ontlokken.
Rotterdam toen en nu
Artikel uit onbekende bron:
Het bioscooporgel in de balletzaal van de muziekschool in de Larenkamp is vóór
de oorlog gebouwd door Cor Standaart uit Schiedam. De orgelbouwer had daar een
werkplaats aan de Lange Haven.
In 1942 werd het instrument geplaatst in het Colosseum-theater aan de
Beijerlandselaan. Vaste bespeler was toen Frans Reesinck, voor de oudere
inwoners van Rotterdam-Zuid een goede bekende. Het Standaart-orgel was geen erg
groot orgel. Er waren er veel grotere, met meer mogelijkheden en een groter
toetsenbord.
Het orgel van het Colosseum-theater was, door de zondagochtendconcerten van de
VARA, wel een heel bekend orgel in Rotterdam en omstreken. Veel bekende
organisten beroerden de toetsen van het instrument.
Onder hen was echter niet Cor Steijn, weten restaurateur/organist Jan
Slingerland en oud-organist Gerard 't Hardt stellig, in tegenstelling tot wat
sommige anderen beweren.
Het Standaartorgel is een elektra-pneumatisch pijporgel met twee manualen: twee
toetsenborden. Zoals het een echt bioscooporgel betaamt, kan het behalve de
gebruikelijke orgelgeluiden ook veel extra klankeffecten voortbrengen. Het
theaterorgel moest immers een heel orkest vervangen, een bezuinigingsmaatregel
uit de crisis van voor de Tweede Wereldoorlog, toen de stomme films nog moesten
worden voorzien van levende muziek.
Behalve de vier orgels tem men (verbonden met complete series orgelpijpen met
verschillende klanken) zitten er een klokkenspel, een xylofoon en buisklokken
op, castagnetten en een sleebel, een deurbel, verschillende fluitjes een
woodblock en een tamboerijn, een autoclaxon, wind en regen en compleet slagwerk.
Het orgel kan ook de grote klok nabootsen.
De vier stemmen van het orgel zijn de Vox Humana ('menselijke stem'), violon
(klinkt ongeveer zoals een strijdinstrument), roerfluit en clarinet. Er zit een
8-voet en een 16-voet op het orgel, daarmee kan de organist lage en zeer lage
tonen aan het instrument ontlokken.
2016: Nog steeds dreigt sloop voor het orgel. Zie artikel van
RTV Rijnmond:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/147215/Orgel-Larenkamp-dreigt-verloren-te-gaan
(ook een filmpje met geluid te zien)
Tekst: Rotterdam lijkt het enige bioscoop- en
theaterorgel van de stad kwijt te raken. Het orgel staat nu nog in wijkcentrum
Larenkamp, maar dat wordt eind dit jaar gesloten. Het Historisch Collectief
Charlois wil het instrument redden.
Het orgel stond oorspronkelijk in de Colosseum-bioscoop aan de Beijerlandselaan.
Het orgel dateert van 1942 en is gemaakt door de Schiedamse orgelbouwer Cor
Standaart.
Het is uitgerust met orgelpijpen, slagwerk, klokkenspel en xylofoonklanken. Maar
het orgel kan ook een autoclaxon, wind en regen nabootsen.
In 1984 dreigde het te worden gesloopt, waarna het is gerestaureerd en in de
danszaal van de Larenkamp geplaatst.
Nu dreigt het doek definitief te vallen voor het Colosseum-orgel. Tenminste, als
het aan de gemeente Rotterdam en de Nederlandse Orgel Federatie ligt. Volgens
hen is het in slechte staat en niet meer bespeelbaar.
Het Historisch Collectief Charlois is het daar niet mee eens en wil dat het
bioscooporgel in Rotterdam blijft. De gemeente beslist de komende maanden wat er
met het orgel gebeurt. (02)
Commentaar van de NOF: Helaas is bovenstaande informatie louter
en alleen gebaseerd op het interview van TV Rijnmond met de heer Teun Griffioen,
oud-vrijwilliger bij De Larenkamp.
Ik schrijf ‘helaas’ omdat TV Rijnmond heeft nagelaten conform goed journalistiek
gebruik ook de meest direct betrokken partijen, zijnde in de eerste plaats de
gemeente Rotterdam en daarnaast de Nederlandse Orgel Federatie (NOF) te
raadplegen.
Het gevolg is dat er nu uit onwetendheid bij de heer Teun Griffioen een volledig
foutief beeld is geschetst rond de situatie rond dit orgel.
Kort samengevat: ook de gemeente Rotterdam en de NOF ondersteunen het streven om
het orgel voor Rotterdam te behouden en hebben daartoe al de nodige inspanningen
gedaan.
Helaas hebben die tot nu toe niet tot resultaat geleid. De NOF heeft de gemeente
Rotterdam laten weten dat zij - nu deze er niet in is geslaagd een geschikte
alternatieve locatie tegen acceptabele voorwaarden te vinden - bereid is mee te
werken aan een overdracht van dit orgel aan de NOF ter voorkoming dat dit bij de
sloop van het gebouw verloren gaat. (03)
Bron:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/147215/Orgel-Larenkamp-dreigt-verloren-te-gaan
Bronvermelding: