1923, december 15 Rotterdam W. B.Theater (Nieuwe Binnenweg 326)

1923:
Nieuw orgel door Standaart.

Brochure cinema-orgels - 26; - 27 (attesten van Gerard Bunk, Phons Dusch en Leo Ott); - 29; - 30.
Welch ein Wunderwerk technischer Vollkommenheiten und künstlerischer Feinheiten ist doch diese Kino-Orgel. Nur 28 klingende Register, einschliesslich Piano, und doch ein Machtfülle, wie man sie nur bei grossen Kirchenorgeln zu hören gewohnt ist. Dabei eine Abwechselung, wie man sie sich grossartiger nicht vorstellen kann. Das Pianissimo ist so zart und duftig, dass man vermeint, im Himmel zu sein und Spharenmusik zu hören. Kathedrales Orgelspiel, majestatisch, feierlich, die Seele zur Anbetung zwingend, und dann wieder, mit Hilfe aller für diesen Zweck vorgesehenen Tonwerkzeuge und Apparate, rein orchestrale Musik, vom vollkommensten Streicher- und Blaserchor des Philharmonischen Orchesters einschliesslich Schlagzeug, das Beethovens berühmte „Neunte” wiedergibt, bis hinunter zur verrücktesten Jazzbandkapelle mit Holzblock, Bootspfeife und Autohupe...........
...........Die Charakteristik der einzelnen Register ist geradezu glanzend getroffen. Ein Register muss ich aber besonders herausgreifen und beschreiben. Das ist die von Herm Standaart neu konstruierte Seraphin 8'- Stimme. An einem, oben in einen Schallbecher mit geöffneten Deckel ausmündenden Metallkopf, sitzen unten zwei Kehlen, die mit je einer durchschlagenden Zunge ohne Stimmkrücke versehen sind. Die eine davon ist ahnlich wie bei der Aeolsharfe des Harmoniums zur anderen schwebend gestimmt. Das Ganze steekt in einem langeren Pfeifenstiefel. Dieses Register gibt eine Klangwirkung von zauberhafter, überirdischer Schönheit.
Ganz erdenfreie Töne, von unirdischen Wesen erzeugt, schwingen sich durch den Raum, der Phantasie Vorstellungen erweckend, als erklingen tief im Gebüsch versteekt zarte Klange griechischer Flötenspieler, nach deren Takt Jungfrauen in fliessenden Gewanderen im Tanzschritt dahinschweben. So ahnlich muss die Musik der alten Griechen geWesen sein, zart, duftig, Gehör und Phantasie umschmeichelnd, wie die platschernde Welle, die am Ufer traumende Muschel.
Wunderbare Mixturen und Klangwirkungen lassen sich auf dieser Orgel erzielen. Jede Stimme hat ihre besondere Charakteristik und lasst sich zu jeder Tonschattierung verwenden. Was man bei grossen Orgeln zu hören gewohnt ist, kann auf dieser Kino-Orgel treffend wiedergegeben werden, und was Orchestermusik anbelangt, so findet dieselbe in den verschiedensten Tonwerkzeugen und Gerauschapparaten jede gewünschte Erganzung . . .
............Ein Kunstwerk an sich ist die fahrbare Spieltisch, dessen ingeniöse Einrichtung erst die vielseitige Verwendung der Orgel ermöglicht............
........... So bildet denn diese neue Kino-Orgel in ihrer Reichhaltigkeit und Verwendungsmöglichkeit ein Werk von ganz besonderer Eigenart im höchster Vollendung...
Brochure cinema-orgels-29, citaat uit ‘Zeitschrift für Instrumentenbau ’, 15 augustus 1923.

Brochure cinema-orgels -29;citaat uit ‘Rotterdamsch Nieuwsblad’, 26 oktober 1923.
Het orgel, dat de fabrikant ons heeft laten hooren, bevat een combinatie van alle denkbare muziekinstrumenten niet alleen, maar ook van allerlei andere geluiden, die voor de illustratie van een bioscoopfilm noodig kunnen zijn: klokgelui op echte klokken, carillon, vogelstemmen, automobielhoorn, stoomfluit voor boot of locomotief, donder, regen, paardebellen enz., enz. Het plechtige geluid van een kerkorgel wordt er even goed op voortgebracht, als de volle muziek van een militair orkest met tromgeroffel, pauken en bekkenslag.
Al naar de organist het wil, kan hij een zacht en liefelijk strijkje laten hooren of de zaal doen dreunen van het zwaar kopergeluid van een fanfarekorps.

Brochure cinema-orgels -30;citaat uit ‘Nieuwe Rotterdamsche Courant’, 16 december 1923.

Het nieuwe concertorgel in het W. B. Theater is gistermiddag ingewijd door Gerard Bunk uit Dortmund.
Van Bunk, die een uitnemend orgelvirtuoos en een ernstig musicus is, behoefden we natuurlijk geen zonde tegen de heilige kunst te vreezen; hij heeft het orgel, een voor hem vreemd instrument, meesterlijk bespeeld met de zekerheid van iemand, die zich geheel thuis gevoelt en hij heeft ons doen hooren, dat het orgel een zeer fraai instrument is, dat menige concertzaal het W. B. Theater benijden k a n ............

Brochure cinema-orgels -30;citaat uit 'Nieuw Weekblad voor de Cinematografie’, 21 december 1923.
...........Het orgel is thans in gebruik genomen, men heeft ’t kunnen hooren als concert-orgel en als cinemaorgel en . . . . het heeft de verwachtingen overtroffen.
Dit zegt niet weinig, is ongetwijfeld de hoogste lof voor den heer Standaart.
Vóór we verder gaan, willen we de Directie van het W. B. Theater, die ’t heeft aangedurfd de proef te nemen met een product van eigen bodem, geluk wenschen met deze aanwinst voor haar theater. En we willen den heer Standaart de lof doen toekomen, waarop hij recht heeft: hij heeft een werk verricht, waarop ons land trotsch mag. zijn: hij heeft bewezen, dat Nederland op dit gebied in geen enkel opzicht bij het buitenland achterstaat en dit zelfs kan overtreffen. Beide heeren onze hulde . . . .
We gelooven dat het cinema-orgel een belangrijke rol zal vervullen in de toekomst en niet alleen in de groote theaters. Verre van dien! . . . . De demonstraties met dit Nederlandsch fabrikaat hebben bewezen, dat ook voor de bioscopen van middelmatige grootte de toekomst aan het cinema-orgel is.

ROTTERDAM, 25 November 1924.
Den Heer A. Standaart,
Schiedam.
Mynheer,
Thans waar het door U geleverde orgel byna een jaar in ons theater staat is ons het volgende opgevallen en geven wy U volkomen recht deze mededeelingen by eventl. voorkomen te publiceeren.
De roem van het door U geleverde Standaart-orgel voor Cinema en orkest is algemeen verbreid en hebben zelfs buitenlandsche vaktydschriften met groote waardeering over dit kunstwerk gesproken. Nadat het byna een jaar gebruikt is, is bewezen dat het zich reeds enkele maanden na de aflevering door de meerdere ontvangsten heeft betaald. Het succes is dan ook enorm.
Het heeft bewezen volkomen voor zyn zware taak berekend te zyn en doet het nog steeds in iedere voorstelling en ook op alle Zondagmorgen byeenkomsten met groot succes dienst.
Het spontane applaus na een solonummer is wel het grootste bewys dat het publiek goede muziek weet te waardeeren. Wy zouden het orgel in onze zaak dan ook niet meer willen of kunnen missen.
Wy kunnen iedere Cinema Directie de aanschaffing van een STANDAART-WONDERORGEL ten zeerste aanbevelen. Ons orgel is immer voor belangstellenden te bezichtigen en te hooren.
Wy wenschen U verder zeer veel succes met den verkoop van Uwe orgels en verblyven inmiddels met de meeste
hoogachting,
w.g. Karl Weisbard


Voorwaarts 07-11-1923


Rotterdamsch nieuwsblad 26-10-1923


Bericht uit: Voorwaarts 13-12-1923


Voorwaarts-sociaal-democratisch dagblad-13-12-1923


Nieuwe Rotterdamsche Courant 15-12-1923


Bericht uit Nieuwe Rotterdamsche Courant 16-12-1923


Rotterdamsch nieuwsblad 17-12-1923






standaart-muziek-bioscoop-01-De kunst jrg 16, 1923-1924, no 832, 05-01-1924.jpg


Uit de Schiedamse Courant 1923-12-17 (01)



De kunst jrg 16, 1923-1924, no 862, 02-08-1924


1931: Het orgel wordt vernieuwd. Zie onderstaand bericht uit Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad 18-09-1931



Bronvermeldingen:

  1. Email van Jan Korpershoek d.d. 11 januari 2014