Harmonium gebouwd door N.A. van Dam Artikel in het harmoniumblad "Vox Humana" door Barry de Frel

Onlangs werd mij gevraagd om een harmonium met een ingebouwde windmotor te repareren.
Er was geen fabrikant of leverancier vermeld op het registerbord. Aan de hand van foto’s van andere instrumenten ben ik tot de conclusie gekomen dat het zuigwindharmonium gebouwd is door N.A. van Dam te Utrecht. Het was vooral zichtbaar aan het aparte model van het registerbord en de registerknoppen waarop geen registerplaatjes zijn gemonteerd.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

In plaats daarvan zijn de registerplaatjes boven de betreffende knoppen geplaatst en is er in het registerbord t.b.v. elk registerplaatje een gat gefreesd.
Het Van Dam zuigwindharmonium omvat 7 4/5 spel (behoorlijk groot voor een éénklaviers instrument) en is gebouwd (volgens de krant American Exporter in de balg) omstreeks maart 1919.
Helaas is het instrument ooit in een “moderne” kast geplaatst en voorzien van een windmotor.
Waarschijnlijk heeft het ooit een fraaie kast gehad, zoals Van Dam dit vaker deed.
Technisch en historisch was het voor mij een interessant project. In 1999 heb ik de techniek van Van Dam gezien bij de restauratie / reconstructie van een 2-klaviers pedaalharmonium. Herkenning van bouwstijl was er op sommige punten, hoewel de bouwer z’n varianten liet zien.

Heel apart is het “dode punt” van de registermechaniek. Normaal bevindt zich het dode punt hiervan vlakbij de registertrekkers. Bij dit harmonium wordt het dode punt aan de beide zijkanten van het mechaniek bij de aansluiting met de abstractlatten gecreëerd. De abstractlatten duwen de registerkleppen open in plaats van het gebruikelijke open trekken.

Het register Pijp Diapason 8’ bevindt zich aan de voorzijde in het tongenblok en heeft een “ronde” klank. De cancellen zijn hoog en de tongen zitten (ongebruikelijk) geheel erin geschoven. In de cancellen bevinden zich resonantieboringen om de klank te kunnen aanpassen. De tongen hebben een wijde mensuur, ze zijn van het brede type.

Klik op de afbeeldin voor een vergroting

Dispositie:

Bovenste rij: Onderste rij:
Aeolian-Harp 8’ Pijp Diapason 8’
Sourdine 8’ Basson Hobo 8’
Subbas 16’ (C t/m e) Vox-Angelika 2’
Bourdon 16’ Viola 4’
Melodia 8’ Viola dolce 4’
Dulcet 8’ Baskop
Dulciana 8’ Vox humana
Principal 8’ Diskkop
Violon 16’ Fluit 4’
Cello 16’ Cremona 8’
Seraphon 8’ Cor anglais 8’
Aeolian-Harp 8’ Hobo 8’
Pijp Diapason 8’


De Subbas 16’ is niet, zoals gebruikelijk, als uitbouw achterop de windlade gemonteerd maar bevindt zich onder de grondplaat nabij de balgruimte.
Direct onder de manuaalventielen C t/m e bevinden zich 17 abstracten die de Subbasventielen kunnen openen.
Als het register Subbas 16’ wordt bediend, worden de abstracten richting de manuaalventielen geduwd en ontstaat er een koppeling met de Subbasventielen.

Opmerking Barry de Frel: Er zijn bij dit harmonium qua speelmechaniek constructie overeenkomsten met Weaver. N.A. van Dam werkte samen met de Utrechtse firma J.M.W. Stoker. Stoker was o.m. importeur van Weaver harmoniums. Zou het dan mogelijk zijn dat als basis een Weaver speelmechaniek zijn, die door Van Dam is aangepast?



De overbrenging van de Subbas, gezien vanaf de bovenzijde van de grondplaat   Klik op de afbeelding voor een vergroting


De geopende Subbas, vanaf de onderzijde getoond   Klik op de afbeelding voor een vergroting


Een kijkje in het instrument   Klik op de afbeelding voor een vergroting

Hieronder nog een aantal foto's van dit instrument (Klik op de afbeelding voor een vergroting)