Boskoop, Christelijke Gereformeerde kerk, 1913

1913: Bouw van een nieuw eenklaviers orgel met 6 stemmen
Vermoedelijke dispositie: (01)
Bourdon 16'
Prestant 8'
Roerfluit 8'
Cello 8'
Octaaf 4'
Octaaf 2'
Aangehangen pedaal


De Amsterdammer 23-12-1913

1927: Installatie van een windmotor (01)

1932
: Door van Dam wordt een zwelwerk toegevoegd (01)

Hoofdwerk Zwelwerk Pedaal
Bourdon 16' Voix Celeste 8' Bourdon 16'
Prestant 8' Gamba 8'  
Roerfluit 8' Roerfluit 4'  
Cello 8' Tremulant  
Octaaf 4'  
Octaaf 2'  
Het zwelwerk wordt in een aparte kas achter het hoofdwerk geplaatst. Pedaal op een pneumatische lade.
Koppel Zwelwerk-Hoofdwerk en Hoofdwerk-Pedaal. (01)

1967: Restauratie en uitbreiding door L.Kramer. Toevoeging van een register op beide klavieren d.m.v een kantsleep op beide windladen. Adviseur is Ds. Manni (eigen predikant)

Foto G. Bruin (02)
Hoofdwerk Zwelwerk Pedaal
Bourdon 16' *Holpijp 8' Bourdon 16'
Prestant 8' Gamba 8'  
Roerfluit 8' Roerfluit 4'  
Cello 8' Octaaf 2'  
Octaaf 4' Tremulant  
*Woudfluit 2'  
Mixtuur III-IV    
De pneumatische tractuur van de frontpijpen is machanisch gemaakt.
Zwelkast verbeterd en jalouzieën in de rechterzijwand van de kas aangebracht
Orgelgalerij gestabiliseerd
De Holpijp en de Woudfluit komen uit een ander orgel dat was afgenroken vanwege de watersnoodramp in 1953.
De Octaaf 2' van NA van Dam is verplaatst naar het Zwelwerk. DE Voix Celeste is vervangen door de Holpijp.

Foto G. Bruin (02)

2010/2011: Bouw van een nieuwe kerk De Open Poort. In november 2010 wordt begonnen met de demontage van het orgel. Om kosten te besparen is onder leiding van orgelmaker H.B.Scheuerman te Rotterdam heel veel werk door vrijwilligers gedaan zoals demonteren en monteren van het gehele orgel, schoonmaken metalen pijpen, schilderwerk, timmerwerk, electrische voorzieningen en transport.(02)
Het orgel werd opnieuw uitgebreid.. De Bourdon 16 had te weinig draagkracht en is vervangen door een tweedehands Subbas 16 met wijdere mensuur en gemaakt van mahoniehout. De oorspronkelijke sprekende zinken frontpijpen van de Prestant 8 zijn ter compensatie van het vrijwilligerswerk op kosten van de orgelmaker vervangen door tinnen pijpen. Hierdoor heeft het front veel meer uitstraling gekregen. De nieuwe pijpen zijn een nauwkeurige kopie van de oorspronkelijke pijpen.

Foto G. Bruin (02)

Dispositie (02) en (03)
Hoofdwerk Zwelwerk Pedaal
Bourdon 16' *Holpijp 8' Bourdon 16'
Prestant 8' Gamba 8' Gedekt 8'
Roerfluit 8' Roerfluit 4'  
Cello 8' Octaaf 2'  
Octaaf 4' Sesquialter II (2011)  
Fluit 4' (2011) Hobo 8' (2011)  
*Woudfluit 2' Tremulant  
Mixtuur III-IV    

Koppelingen: Manuaalkoppel, Pedaal - Hoofdwerk.

De Sesquialter en de Roerfluit 4 zijn door H.B.Scheuerman op een nieuwe kantsleep geplaatst. De Hobo 8 is op de oude plaats vande Roerfluit 4 gekomen (boven het ventiel). Op de sleep van de Bourdon 16 van het Hoofdwerk is de nieuwe Fluit 4 geplaatst. De Subbas is in 1960 gemaakt door orgelmaker L. Verschueren voor de Noorderkerk in Dordrecht. Het register Gamba 8 is zwevend gestemd. Het orgel heeft nog de originele windladen en mechanische tracturen. De pedaallade met tracturen is nieuw. De Gedekt 8 van het pedaal is bijgeplaatst gebruikt pijpwerk van naaldhout. De afkomst is niet bekend. Het pijpwerk van het grootoctaaf van de Holpijp 8 is afkomstig van de oude Bourdon 16. Het resterende pijpwerk van de Bourdon was van slechte kwaliteit. (02)

Meer foto's op https://www.orgelsite.nl/kerken53/boskoop-cgk.html

Bronnen:

  1. Onderzoek door G. Bruin mei 1997
  2. www.: http://openpoortboskoop.nl/open-poort/het-orgel/
  3. www: www.orgbase.nl van Piet Bron